Profesor nadzwyczajny
Zakład Negocjacji
ul. Prof. Stanisława Łojasiewicza 4, pok. 2.373, 30-348 Kraków
j.bugaj@uj.edu.pl, USOS, +48 12 664 57 41
Działalność naukowa
W swoich zainteresowaniach badawczych skupiam się na analizowaniu powiązań i wpływów między strategią, zarządzaniem i jakością pracy. Skupiam się na relacjach pracowniczych i procesach restrukturyzacyjnych. Patrzę w przyszłość wykorzystując metody scenariuszowe i metodę delficką. W ostatnim czasie w szczególnym stopniu zajmuję się badaniem rozwoju nauczycieli akademickich i kształtowaniem ich ścieżek zawodowych w obszarze naukowym, dydaktycznym i organizacyjnym. W 2016 roku opublikowałam monografię pt. Uniwersyteckie strategie rozwoju zawodowego nauczycieli akademickich w Polsce.
Działalność dydaktyczna
- Studia podyplomowe: Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, prowadzone w Instytucie Ekonomii, Finansów i Zarządzania UJ:
- Motywowanie i wynagradzanie pracowników;
- Efektywność i koszty pracy;
- Studia I i II stopnia:
- Instytut Ekonomii, Finansów i Zarządzania UJ (kierunek Zarządzanie i kierunek Ekonomia):
- Ocena i Rozwój Kompetencji Pracowników;
- Zarządzanie kompetencjami
- Strategiczne Zarządzanie Zasobami Ludzkimi;
- Human Resource Management (w j. angielskim);
- Seminarium magisterskie
- Instytut Ekonomii, Finansów i Zarządzania UJ (kierunek Zarządzanie i kierunek Ekonomia):
- Szkoły doktorskie:
- Academic teaching (w j. angielskim)
- Program Ars Docendi:
- kurs Relacje mistrz – uczeń: mentoring, coaching, tutoring;
- Dylematy nie tylko etyczne w pracy nauczyciela akademickiego
- Sztuka prezentowania w naukach społecznych i humanistycznych
Pełnione funkcje
- Członkini Rady Dyscypliny w naukach o zarządzaniu i jakości;
- Ekspert ds. jakości kształcenia w projekcie 1EUROPE (UNA EUROPA) (od grudnia 2019 r.);
- Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia (od 15 lutego 2018 r.);
- Członkini Rady Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (od 2008 r.);
- Członkini Rady Instytutu Ekonomii, Finansów i Zarządzania (od grudnia 2017 r.);
- Kierowniczka Zespołu Rektorskiego ds. studenckiej oceny nauczycieli akademickich (SONA); marzec 2017r. – czerwiec 2018 r.
Projekty badawcze
- 1.2009-2011 – Diagnoza i kierunki zmian zarządzania zasobami ludzkimi (ZZL) w przedsiębiorstwach z "listy 500", nr wniosku: 2600/B/H03/2009/36, źródło finansowania MNiSW;
- 2007-2010 – PROCERTU – Training and European Certification for academic Tutors nr: LLP-LdV-TOI-2007-FR-059, źródło finansowania: program Leonardo da Vinci Transfer of Innovation within the framework of the Lifelong Learning Programme;
- 2009-2011 – POLEDDA - Wsparcie dynamicznego rozwoju polskiej edukacji, nr: FSS/2008/X/D5/W/0010/U/0002; źródło finansowania: Działanie V, Rozwój Polskich Uczelni, FSS;
- 2009 – TeaCamp - Teacher Virtual Campus: Research, Practice, Apply - Lifelong Learning Programme, Erasmus Multilateral Projects, Erasmus Virtual Campuses nr 502102-LLp-1-2009-1-LT-ERASMUS-EVC.
Ekspertyzy
- 2008 – Metodologia przeprowadzania etatyzacji w uczelniach publicznych,
- 2009 – Wpływ kryzysu gospodarczego na szkolnictwo wyższe wraz ze ścieżkami wyjścia z perspektywy międzynarodowej,
- 2009 – Analiza opisująca Krajowe Ramy Kwalifikacji w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego,
- 2009 – Opracowanie analiz opisujących systemy zapewnienia jakości kształcenia w europejskim obszarze szkolnictwa wyższego,
- 2009 – Rozwój sektora prywatnego i publicznego w zakresie koordynacji działań na rzecz poprawy wykorzystania własności intelektualnej wśród małych i średnich przedsiębiorstw,
- 2010 – Kształcenie skoncentrowane na studentach tzw. Student Centered Learning,
- 2010 – Wybrane problemy w zakresie Krajowych Ram Kwalifikacji,
- 2010 – Kompetencje opiekunów praktyk – rezultaty projektu PROCERTU – przewodnik dla pracowników uczelni,
- 2010 – Opracowanie małopolskich standardów usług edukacyjno-szkoleniowych,
- 2011 – Modele zarządzania uczelniami w Polsce,
- 2012 – Wpływ sektora szkolnictwa wyższego na PKB
Wybrane publikacje
Publikacje:
- Bugaj J., (2019), Dydaktyczna ścieżka kariery, Forum Akademickie 09/2019, ISSN 1233-0930;
- Bugaj J., Szarucki M., (2019), Doskonałość naukowa oraz doskonałość dydaktyczna jako kluczowe kompetencje uczelni publicznych w Polsce, Przegląd Organizacji 2/2019; ISSN 2545-2622;
- Bugaj J., Rybkowski R., (2018), The use of international rankings in the formulation of a university’s strategic goals – the Polish perspective; Journal of Economics and Management; Vol. 34 (4) 2018, s. 39-57, ISSN 1732-1948;
- Bugaj J., Szarucki M., (2018), Czynniki determinujące kreatywne środowisko pracy w uniwersytecie, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 161/2018, Oficyna Wydawnicza SGH, s.133-145, ISSN 1234-8872;
- Bugaj J., (2016), Wynagradzanie za efekty pracy nauczycieli akademickich – analiza przypadku Uniwersytetu Islandzkiego, Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2 (48)/2016, s.63-80, ISSN: 1231-0298;
Rozdziały w tomach zbiorowych:
- Bugaj J, (2019), Wsparcie organizacyjne rozwoju zawodowego nauczycieli akademickich: propozycja modelu, [w:] red. Sułkowski Ł., Fijałkowska J., Zarządzanie kapitałem ludzkim w uczelniach. Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź, s. 111-128, ISBN: 978-83-64971-80-8;
- Bugaj J., (2018), Cechy modelu przedsiębiorczego uniwersytetu - analiza przypadku polskiej uczelni publicznej, [w:] red. Makieła Z., Stuss M., Przedsiębiorczość i zarządzanie innowacjami. Wiedza, technologia, konkurencja, przedsiębiorstwo. Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa, s.182-193; ISBN 978-83-812-8551-3;
- Bugaj J., Szarucki M., (2017), Założenia teoretyczno-metodologiczne budowy modelu restrukturyzacji uczelni publicznej, [w:] red. Jaki A., Rojek T., Zarządzanie restrukturyzacją. Procesy i struktury w obliczu zmian. Wydawnictwo Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, s.53-61, ISBN 978-83-65907-00-4;
- Bugaj J., Barczak B., (2017), The restructuring of a higher education institution as an example of strategic change and cooperation in an organisational network, [In:] ed. Jaki A., Rojek T., Contemporary issues and challenges of the organization management process: models, implementation, interrelation. Cracow, Foundation of the Cracow University of Economics, s. 227-238. ISBN 978-83-65173-83-6;
- Bugaj J., (2017), Kompetencje wspólne i specjalistyczne w sektorze publicznym, [w:] red. Stańczyk I., Zarządzanie kompetencjami w sektorze publicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s.49-61, ISBN 978-83-233-4321-9;
- Bugaj J., (2017), Kształcenie pracowników administracji publicznej, [w:] red. Stańczyk I., Zarządzanie kompetencjami w sektorze publicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, ISBN 978-83-233-4321-9;
- Bugaj J., (2016), Oczekiwania wobec nauczycieli akademickich w kontekście wybranych modeli uniwersytetów, [w:] red. Wawak T., Zarządzanie w szkołach wyższych i innowacje w gospodarce, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s.129-140. ISBN 978-83-233-4252-6;