
Profesor nadzwyczajny
Zakład Zachowań Organizacyjnych
ul. Prof. Stanisława Łojasiewicza 4, pok. 2.367, 30-348 Kraków
barbara.fryzel@uj.edu.pl, USOS, +48 12 664 57 93
English version of employee's website
Działalność naukowa
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw (CSR) – strategie, podejścia, efekty behawioralne różnice indywidualne i międzykulturowe w postrzeganiu CSR, społeczne i ekonomiczne aspekty umiędzynarodowienia biznesu, etyka behawioralna, aspekty moralne w koncepcjach i teorii zarządzania.
Zrealizowane granty badawcze:
- CSR jako narzędzie budowy tożsamości korporacyjnej a percepcje interesariuszy, fiansowanie NCN (CSR induced corporate identity and stakeholders' perceptions (2012/05/B/HS4/02505), 2013-2015
- Wzorce strategii relacji z interesariuszami na przykładzie polskich przedsiębiorstw, finansowanie NCN (Strategies of stakeholder relations. A case of Polish enterprises) (N N115 551338), 2010 - 2011
Działalność dydaktyczna
- Corporate Social Responsibility,
- Społeczna Odpowiedzialność Przedsiębiorstw,
- Zarządzanie Międzynarodowe,
- International Management
Pełnione funkcje
Zastępca Przewodniczącego Rady Dyscypliny NoZiJWybrane publikacje
Monografie:
- Fryzel, B., (2021), Ethics, Misconduct and the Financial Services Industry, Towards a Theory of Moral Business, Routledge, London, New York
- Fryzel, B., (2018), Smoki i Gazele. Rzecz o Współczesnym Pejzażu Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, Wydawnictwo UJ, Kraków
- Fryzel, B. (2011), Building stakeholder relations and corporate social responsibility, Palgrave Macmillan, Basingstoke, Hampshire, New York
- Fryzel, B. (2005), Kultura korporacyjna – poglądy, teorie, zarządzanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
- Fryzel, B. (2004), Kultura a konkurencyjność przedsiębiorstwa, TNOiK Dom Organizatora, Toruń
Artykuły w czasopismach:
- Alves Azevedo, A., Booth, P., Fryzel, B. (2019). Business culture and corporate social responsibility: an analysis in the light of Catholic social teaching with an application to whistleblowing, The Heythrop Journal, Volume 60, Issue4, Special Issue: MORAL CASUISTRY July 2019, pp. 600-613
- Fryzel B. (2018), Moralne przywództwo a strategia społecznie odpowiedzialnego biznesu, „Ekonomika i Organizacja Predsiębiorstwa“, nr 4/2018, s.85-97
- Fryzel, B. (2017), Reporting, Public Discourse and Devaluation of Corporate Social Responsibility, Przegląd Organizacji, 12/2017, s.62-67
- Fryzel, B., Seppala, N., (2016) The Effect of CSR Evaluations on Affective Attachment to CSR in Different Identity Orientation Firms, Business Ethics: A European Review, 25(3), 310- 326.
- Fryzel, B. (2015), CSR, organizational identity and behavioral outcomes. A mediating role of perceptions and trust, Social Responsibility of Organizations. Directions of Changes. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 387, ed. M. Rojek - Nowosielska, Wyd UE Wroclaw, pp. 41-53
- Fryzel, B. (2015), CSR motives and identity. A role of attributions in enhancing CSR declarations, Organizacja i Kierowanie , nr 1A (165), 2015, str. 21-35
- Fryzel, B. (2014), CSR i emocjonalność konsumenta - czy społecznie wrażliwi konsumenci racjonalizują swoje wybory ekonomiczne, (CSR and consumer’s emotionality. Do socially sensitive consumers rationalize their economic choices?) Studia Ekonomiczne, nr. 180. Dokonania współczesnej myśli ekonomicznej. Racjonalność- efektywność etyka. Podejście praktyczne, cz. 2., red. Urszula Zagóra-Jonszta, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
- Fryzel, B. (2011) Strategie Relacji z Interesariuszami. Praktyczny aspekt CSR na przykładzie polskich przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego im. Adama Chętnika w Ostrołęce, XXV
- Fryzel, B. (2005) Etyka, finanse i odpowiedzialność, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 2 (661), str.105-108
- Fryzel, B. (2005) Governance of Corporate Power Networks, Finance et Bien Commun, no. 4/2005, str. 28-39
- Fryzel, B. (2004) Czwarta konferencja „Wiedza, kultura i zmiana w organizacji”, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 10(657), październik 2004, str. 103 – 106
- Fryzel, B. (2004) Systemy wartości w przedsiębiorstwie, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 12(659), grudzień 2004, str. 9 – 17
- Fryzel, B. (2004) Values and Knowledge Creation. A study on diversity management, International Journal of Knowledge Culture and Change Management 4, www.iiijm.cgpublisher.com
- Fryzel, B. (2003) Ontologia kultury korporacyjnej, Organizacja i Kierowanie, 4/2003, str. 33 – 53
- Fryzel, B. (2002) Metody osiągania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 6(629), czerwiec 2002, str. 11-21
- Fryzel, B. (2000) Przedsiębiorstwa międzynarodowe w Polsce – etapy rozwoju dojrzałej organizacji, Przegląd Organizacji, 5/2000, str. 21-24
Rozdziały w monografiach:
- Seppala N, Fryzel B, (2015) Dimensions of CSR Identity (in) Fryzel B. (ed) The True Value of CSR. Corporate Identity and Stakeholder Perceptions, Palgrave Macmillan, pp. 83-104
- Fryzel, B. (2015) Moral Values and Markets, The Sage Encyclopedia of Economics and Society, (eds) Wherry, F.F. and Schor J., Sage Publications Ltd, Thousand Oaks, CA
- Fryzel, B. (2012) Umowa społeczna [w:] Biznes, etyka, odpowiedzialnosc: Encyklopedyczny podrecznik akademicki, red. naukowy W. Gasparski, PWN
- Schipper, F., Fryzel, B. (2011) Ante narrational presuppositions: a philosophical reflection on power and narrative [w:] Storytelling and the future of organizations: antenarratives handbook, D. Boje (ed), Routledge
- Fryzel, B. (2010) Sensemaking perspective of corporate social responsibility. Stakeholders involvement and perceptions, [w:] Organisation Management. Competitiveness, Social Responsibility, Human Capital D. Lewicka (ed), AGH University of Science and Technology
Press, Krakow - Fryzel, B. (2010) Stakeholder Dialogue in Polish Organizations [w:] The Role of Large Enterprises in Democracy and Society, B. Fryzel, PH Dembinski (eds), Palgrave Macmillan
- Fryzel, B. (2009) Globalization [w:] Encyclopedia of Business in Today’s World, Ch. Wankel (ed), Sage Publications, Thousand Oaks CA
- Fryzel, B. (2009) Postulat w sprawie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw [w:] Pedagogiczne, socjologiczne i psychologiczne problemy organizacji i zarządzania, red. naukowy S. Banaszak, K. Doktór, Wydawnictwo WSKiZ, Poznań
- Fryzel, B. (2008) Ekonomiczny aspekt globalizacji, [w:] Globalizacja – nieznośne podobieństwo. Świat i jego instytucje w procesie uniformizacji , red. naukowy B. Krauz-Mozer, P. Borowiec, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
- Fryzel, B. (2007) Zarządzanie społeczną akceptacją czy dialog z interesariuszami?, [w:] Socjologiczne i psychologiczne problemy organizacji i zarządzania, red. naukowy S. Banaszak, K. Doktór Wydawnictwo WSKiZ, Poznań, ss. 279-290
- Fryzel, B. (2006) Marketing inwazyjny – czy kreowanie nowych potrzeb jest społecznie odpowiedzialne? , [w:] Komunikacja marketingowa. Kształtowanie społeczeństwa konsumpcyjnego?, red. naukowy R. T. Goban-Klas Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu, Radom, str 304- 312
- Fryzel, B. (2005) Pułapki różnorodności. Zarządzanie zróżnicowaniem w organizacjach [w:] Problemy społeczne we współczesnych organizacjach, red. naukowy K. Markiewicz, M. Wawer Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa, str. 60 – 66
- Fryzel, B. (2004) Mit podmiotowości pracownika i kreacja społecznego wizerunku przedsiębiorstw [w:] Poszukiwanie tożsamości organizacyjnej w jednoczącej się Europie, red. naukowy L. Zbiegień-Maciąg, D. Lewicka, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo – Dydaktyczne, Kraków, str. 81 – 95
- Fryzel, B. (2003) Etyka a jakość pracy [w:] Zmieniające się przedsiębiorstwo w zmieniającej się politycznie Europie, t.VI, red. naukowy T. Wawak, Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej UJ, Kraków, str. 171 - 187
- Fryzel, B. (2002) Wpływ decentralizacji zarządzania na proces zarządzania pracą własną i pracą zespołu [w:] Zmieniające się przedsiębiorstwo w zmieniającej się politycznie Europie, t.V, red. naukowy T. Wawak, Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej UJ, Kraków, 550 – 564
- Fryzel, B. (2001) Rola kultury korporacyjnej w zarządzaniu projakościowym w zmieniających się warunkach [w:] Zmieniające się przedsiębiorstwo w zmieniającej się politycznie Europie, t.IV, red. naukowy T. Wawak, Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej UJ, Kraków, str. 646 – 660
- Fryzel, B. (2000) Jakość w strategicznym zarządzaniu przedsiębiorstwem [w:] Zmieniające się przedsiębiorstwo w zmieniającej się politycznie Europie, t.III, red. naukowy T. Wawak, Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej UJ, Kraków, str.588 – 604
- Fryzel, B. (1999) Współczesny rynek pracy – negatywne tendencje w zarządzaniu zasobami ludzkimi w międzynarodowych przedsiębiorstwach [w:] Zmieniające się przedsiębiorstwo w zmieniającej się politycznie Europie, t.II, red. naukowy T. Wawak, Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej UJ, Kraków, str. 352 – 357
Redakcja naukowa:
- The True Value of CSR. Corporate Identity and Stakeholder Perceptions, Fryzel B. (ed) Palgrave Macmillan, Basingstoke, Hampshire, New York, 2015
- The Role of Large Enterprises in Democracy and Society, B. Fryzel, P.H Dembinski (eds), Palgrave Macmillan, Basingstoke, Hampshire, New York, 2010