Ir al contenido principal

Visor de contenido web Visor de contenido web

Skip banner

Visor de contenido web Visor de contenido web

Program cyklu seminariów "Praktyka nauce. Nauka praktyce"

Seminarium Inauguracyjne: Design Thinking – Jak twórczo wykorzystać wyniki badań marketingowych do rozwoju biznesu?

Zapraszamy do dyskusji wokół zagadnienia:

Design Thinking – Jak twórczo wykorzystać wyniki badań marketingowych do rozwoju biznesu?

Zainteresowanie Design Thinking, jako metodą projektowania rozwiązań i ogólnie – twórczego rozwiązywania problemów nieustająco rośnie zarówno wśród dużych koncernów, jak i mniejszych organizacji, zespołów projektowych, ale także samych projektantów. Nie bez powodu, ponieważ pozwala spojrzeć na zagadnienia z innej perspektywy i dostarczać twórcze, innowacyjne rozwiązania, wyjść poza utarte ścieżki myślenia i działania, którym wszyscy ulegamy.

Proces Design Thinking mocno opera się na wynikach badań, wymaga zdiagnozowania potrzeb grupy, dla której projektuje się rozwiązania. Tworząc coś trzeba zrozumieć tych, dla których tworzymy. To etap empatii.

Tworzenie to kluczowy element procesu. Powiecie może, że nie jesteście kreatywni? Nic bardziej mylnegoJ Można się będzie o tym przekonać na etapie prototypowania.

Dewizą Design Thinking jest „doing, not talking”, zatem podczas seminarium będzie działanie, nie tylko słuchanie.

Seminarium przybliży historię i założenia metody Design Thinking, pokaże, jakie wartości generuje ta metoda dla firm, pozwoli prześledzić poszczególne etapy procesu oraz przećwiczyć wykorzystanie konkretnych technik, które mogą być przydatne zarówno podczas studiów, pracy akademickiej, jak i pracy w korporacji, sferze publicznej, czy w rozwoju własnego biznesu.

Prelegentki (Praktyka)

Katarzyna Haczewska-Wierzbicka oraz Magdalena Tędziagolska - właścicielki butiku strategiczno-badawczego Research Eye, z kilkunastoletnim doświadczeniem w obszarze marketingu, w projektowaniu i realizacji projektów strategicznych, badawczych i ewaluacyjnych. Które realizują badania zarówno dla firm komercyjnych z branż m.in. FMCG, finansowej, dóbr luksusowych, jak i instytucji publicznych.

Jako dyplomowane, doświadczone trenerki, facylitatorki i moderatorki Design Thinking, w swoich projektach często wykorzystują różne formuły warsztatów kreatywnych, co pozwala dostarczać klientom rozwiązania zwiększające efektywność ich działań zarówno w obszarze biznesowym jak i społecznym.

Swoją wiedzą i doświadczeniem dzielą się od lat na konferencjach branżowych oraz warsztatach, gdzie pokazują, jak w różnych obszarach życia i pracy wykorzystywać metody twórczego rozwiązywania problemów.

Prelegent (Akademia): 
Dr Katarzyna Caban-Piaskowska - doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauki o zarządzaniu. Adiunkt na Wydziale Tkaniny i Ubioru w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, od kilkunastu lat wykładowca na łódzkich uczelniach wyższych.

Prowadzi doradztwo biznesowe dla przedsiębiorstw, w tym firm odzieżowo-tekstylnych, szkolenia dla artystów i przedsiębiorców m.in. z zakresu Design Thinking, zarządzania własną marką. Autorka kilkudziesięciu publikacji w czasopismach polsko- i anglojęzycznych o tematyce związanej z design management, zarządzaniem, marketingiem i sztuką. W 2012 roku obroniła rozprawę doktorską na Uniwersytecie Łódzkim na Wydziale Zarządzania. Prowadzi badania z zakresu design management.

Zainteresowania: doradztwo biznesowe, design management, marketing i zarządzanie w sztuce, rozwój nowoczesnych organizacji z naciskiem na organizacje sieciowe.

Zapraszamy

Wstęp wolny – wymagana wcześniejsza rejestracja: Formularz

Drugie Seminarium: Kontrowersyjny neuromarketing – Czy faktycznie jesteśmy w stanie zajrzeć w umysł konsumenta?

Zapraszamy do wyjątkowej polemiki wokół kontrowersyjnego „neuromarketingu”.

Prelegenci – specjaliści po stronie Akademii i Praktyki – dyskutować będą o możliwościach i ograniczeniach stosowania narzędzi pomiarowych rodem z neurobiologii w marketingu.

Będziemy między innymi szukać odpowiedzi na pytania:

  • Jakich informacji mogą dostarczyć badania „neuromaretingowe”?
  • Z jakimi barierami należy się liczyć?
  • Co daje sięganie po ET w testach opakowań?

W dyskusji wezmą udział:

Wystąpienie 1: Co to jest i po co nam neuromarketing? (dr Anna Bereś i mgr Koryna Lewandowska, UJ)

Obszarem badań, który rozwija się w ostatnim czasie jest pomiar reakcji neurofizjologicznych konsumenta – potocznie zwany neuromarketingiem. Neuromarketing jako płaszczyzna badań – pomimo że rozwija się już od ponad dwóch dekad – jest na początkowym etapie rozwoju i nadal budzi wątpliwości natury etycznej, mając swoich przeciwników i obrońców.

Podzielimy się:

  • swoimi doświadczeniami i wątpliwościami wynikającymi ze stosowania pomiarów neurofizjologicznych,
  • przybliżymy specyfikę i ograniczenia metod neurofizjologicznych, które mogą być wykorzystywane do badania reakcji na bodźce marketingowe.

Wystąpienie 2: Neuromarketing, czyli wykorzystanie pomiarów biometrycznych w badaniach marketingowych (Jacek Kowalski i Beata Pawłowska, Neuroidea)

Skonfrontowanie pomysłów na produkt czy jego komunikację z potencjalnymi odbiorcami pozwala lepiej dopasować działania do ich potrzeb i chroni przed ponoszeniem wysokich kosztów nietrafionych decyzji. Jednak często sięgamy po metody badawcze opierające się na deklaracjach, które z różnych przyczyn nie odzwierciedlają rzeczywistości. Stąd atrakcyjność „neuromarketingu”.

Opowiemy o:

  • tym jakich informacji mogą dostarczać takie pomiary, o ich zaletach i ograniczeniach,
  • przybliżymy takie metody jak: EEG, EMG, Face Tracking, Eyetracking, pomiary czasów reakcji, pomiary czasów odpowiedzi – z perspektywy praktyka,
  • pomiarach wykorzystywanych na naszym rynku opierając się na przykładach z polskiego rynku,
  • pokażemy jakie korzyści dla przedsiębiorców płyną z rozszerzenia metodologii badawczych o pomiary biometryczne.

Wystąpienie 3: Wykorzystanie metody Eye-tracking w badaniu opakowań (dr inż. Agnieszka Cholewa-Wójcik i dr inż. Agnieszka Kawecka, UEK)

Nabywcy często oceniają produkt przez pryzmat warstwy wizualnej opakowania,  dlatego opakowanie jest jednym z ważniejszych atrybutów produktu wpływających na decyzję zakupową konsumentów.

Podczas wystąpienia:

  • opowiemy o możliwości wykorzystania Eye-trackingu do badania i analizy postrzegania opakowań,
  • podamy przykłady opakowań różnych grup produktów,
  • zaprezentujemy korzyści wynikające z analizy z wykorzystaniem wybranych miar eye-trackingowych, które pozwalają na ocenę skuteczności opakowania jako narzędzia komunikacji marketingowej z użytkownikiem.

Więcej o Prelegentach:

Po stronie Praktyki

Jacek Kowalski i Beata Pawłowska

Właściciele agencji badawczej Neuroidea, specjalizującej się w wykorzystywaniu w badaniach marketingowych pomiarów biometrycznych. Jedni z pionierów neuromarketingu w Polsce. Współtwórcy pierwszego komercyjnego badania z wykorzystaniem pomiarów biometrycznych w tej części Europy. Od wielu lat realizują projekty badawcze, które łączą pomiary deklaratywne z pomiarami faktycznych reakcji na badane bodźce. Specjalizują się w wykorzystywaniu bezinwazyjnych pomiarów reakcji emocjonalnych oraz rozkładu uwagi wzrokowej. Projekty realizują zarówno dla firm komercyjnych, jak i instytucji publicznych. Prelegenci licznych konferencji branżowych i naukowych.

Po stronie Akademii

dr Anna Bereś – Uniwersytet Jagielloński, Zakład Neurokognitywistyki i Neuroergonomii

Dr inż. Agnieszka Cholewa-Wójcik

Doktor nauk ekonomicznych w zakresie Towaroznawstwa. Zainteresowania naukowe dotyczą m.in. kształtowania jakości i bezpieczeństwa opakowań oraz zapakowanych produktów, analizy potrzeb społeczeństwa w zakresie opakowań produktów oraz projakościowego projektowania opakowań jednostkowych. Autorka kilkudziesięciu publikacji: monografii oraz artykułów w czasopismach naukowych. Jako rzeczoznawca PTT oraz rzeczoznawca sądowy ds. opakowalnictwa i przechowalnictwa jest autorem ekspertyz i opinii dla Organów Państwowych. Współpracuje z firmami krajowymi i międzynarodowymi w zakresie realizacji badań B+R.

Dr inż. Agnieszka Kawecka

Doktor nauk ekonomicznych w zakresie Towaroznawstwa. Zainteresowania naukowe koncentrujące się w szczególności na tematyce bezpieczeństwa opakowań, znakowanie towarów, zastosowaniu badań marketingowych w opakowalnictwie oraz aspektach środowiskowych związanych z opakowaniami. Rzeczoznawca PTT w zakresie opakowalnictwa i przechowalnictwa towarów. Dydaktyk z wieloletnim doświadczeniem także w zakresie prowadzenia webinariów, wykładów dla przedsiębiorców oraz szkoleń organizowanych zarówno przez firmy szkoleniowe jak i instytucje takie jak IPH w Krakowie i PARP. Autorka ponad 60 publikacji oraz uczestnik wielu konferencji dotyczących tematyki opakowalnictwa towarów.

mgr Koryna Lewandowska – Uniwersytet Jagielloński, Zakład Neurokognitywistyki i Neuroergonomii

Zapraszamy

Wstęp wolny – wymagana wcześniejsza rejestracja: Formularz

Trzecie seminarium: Od życia seksualnego dzikich do życia konsumenckiego naszych. Jak wykorzystywać etnografię w biznesie i zarządzaniu?

Zapraszamy na wyjątkowe seminarium poświęcone różnym odsłonom etnografii w biznesie i zarządzaniu.

Po etnografię firmy sięgają kiedy szukają nowych potencjałów, chcą poznać – dogłębniej niż konkurencja – pewne zjawiska czy mechanizmy. W końcu metoda powstała przy zgłębianiu tajników pokrewieństwa, organizacji i życia duchowego odległych grup, o których Europejczycy mieli nikłe pojęcie. Pierwsi etnografowie, po prostu, ruszyli z otwartym nastawianiem i wszystkimi możliwymi sposobami zbierali dane i starali się zrozumieć innych… mieszkając w ich wiosce. Współczesna etnografia jest podobna: to holistyczne, zanurzone w kontekście, mało ustrukturyzowane podejście. Sprawdza się nie tylko w badaniu nowości, ale także wtedy, kiedy chcemy zyskać świeżą perspektywę wobec rzeczy z pozoru dobrze już poznanych.

Podczas seminarium opowiemy, jak używamy etnografii w biznesie – badaniach rynku i organizacji – oraz jak robi się biznes na etnografii. Podzielimy się praktycznymi rozwiązaniami i ostrzeżemy przed pułapkami.

Prelegenci

Anna Maria Szutowicz (Praktyka) – Założycielka i właścicielka Y&Lovers, agencji specjalizującej się w projektowaniu i analizie badań marketingowych oraz doradztwie strategicznym na ich bazie. Pomaga Klientom przekuwać wyzwania związane ze zmianą kulturową w biznesowe sukcesy. Etnografka i antropolożka kultury od 12 lat wykorzystująca wiedzę antropologiczną dla potrzeb marketingowych. Doradzała największym graczom FMCG, finansowym, telekomowym, handlowym (m.in. Altax, Beiersdorf, Coca-Cola, Credit Agricole, Danone, Grupa Lotos, Grupa Żywiec, ING, Kompania Piwowarska, Maspex, mBank, McDonald’s, Nestle, Orange, Rossmann, T-Mobile). Na Uniwersytecie SWPS uczyła „Konstruowania marek kulturowych”, na Uniwersytecie Warszawskim prowadziła autorskie laboratorium etnograficzne. Członkini PTBRiO.

dr hab. Paweł Krzyworzeka (Akademia) – antropolog kulturowy i teoretyk organizacji, profesor Akademii Leona Koźmińskiego. Jako Zastępca Dyrektora Kolegium odpowiedzialny jest za studia magisterskie i licencjackie z zarządzania w języku angielskim. Pracował naukowo na Uniwersytecie Warszawskim, w Państwowym Muzeum Etnograficznym oraz na Cornell University. Zdobywca stypendium Fulbright Senior Advanced Research Award. Prowadzi zajęcia z metod jakościowych, zarządzania międzynarodowego, zarządzania wiedzą, zachowań organizacyjnych, HR oraz prowadzenia działalności biznesowej na rynkach wschodzących. Uczy na wszystkich poziomach: od licencjackiego, przez Executive MBA, po studia doktoranckie. Współpracując z firmą doradczą Innovatika wykorzystywał obserwacje etnograficzne na potrzeby procesów tworzenia innowacji. Jako badacz pracował komercyjnie dla takich marek, jak Agros Nova, Egmont, Agora, Play. Obecnie pro bono wspiera przedsiębiorców imigrantów. W 2017 roku wydał książkę zatytułowaną Nagrody biznesowe. Etnografia rytuałów merytokracji o nagrodach przyznanych dużym polskim spółkom (WIG30). Omawia w niej mechanizmy stojące za powszechnością i skutecznością nagradzania.

Czwarte seminarium: Planety Kobiet i Singli – Jaki jest obraz współczesnego konsumenta?

Zapraszamy do intrygującej polemiki, tym razem dotyczącej współczesnego konsumenta.

 

To, że żyjemy w konsumpcyjnym społeczeństwie, które podlega ciągłym zmianom jest truizmem. Jednak następstwa tych procesów nie są już takie oczywiste. Jednym z nich jest ciągła konieczność pytania o specyfikę współczesnego konsumenta – o jego zachowania i oczekiwania.

Z perspektywy biznesu łączy się ona z redefiniowaniem podejścia do badań segmentacyjnych w nieustannym poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie o to, która z grup konsumentów jest najistotniejsza.

Prelegenci – eksperci po stronie Akademii i Praktyki – podzielą się wiedzą i doświadczeniami związanymi z badaniem specyficznych (często niedocenianych) grup konsumentów: Singli oraz Kobiet.

Akademię będą reprezentować:

prof. dr hab. Anna Dąbrowska i dr Adrian Lubowiecki-Vikuk (SGH).

Wystąpienie 1: Zachowania konsumpcyjne wielkomiejskich singli

Można zaryzykować tezę, że single tworzą heterogeniczny segment nabywców, który realizuje własny, często zindywidualizowany (wysublimowany) proces konsumpcjonizmu. Chociaż, jak na razie, tezę tę zweryfikowano częściowo, wyłącznie w odniesieniu do zachowań turystycznych i rekreacyjno-sportowych, a inne obszary wciąż wymagają pogłębionych analiz empirycznych i diagnozy.Podczas wystąpienia omówimy zachowania singli jako konsumentów towarów i usług oraz zmiany ich zachowań z uwagi na przyjęte cechy społeczno-demograficzne i oczekiwania wobec producentów i usługodawców. Dyskutowane będą takie zagadnienia, jak:

  • interdyscyplinarne podejście do badań singli w Polsce,
  • towary i usługi dla singli,
  • zachowania wielkomiejskich singli na wybranych rynkach towarów i usług.

Poza tym skomentujemy stopień zadowolenia singli z dostępnych im usług oraz oczekiwania wobec producentów i usługodawców.

Po stronie Praktyki swoje opinie przedstawią wyraziste i charyzmatyczne prelegentki, reprezentujące pierwsze pokolenie badaczy w wolnej Polsce:

Katarzyna Krzywicka-Zdunek i Dorota Peretiatkowicz (IQS).

Wystąpienie 2: Esencja tożsamości polskich kobiet. Segmentacja polskich kobiet i ich 7 źródeł mocy

Girls run the world, jak twierdzi Beyonce. Czy może bardziej adekwatna jest myśl Johna Lennona, zgodnie z którą kobieta jest Murzynem tego świata? A może rację miała Elisabeth Tylor mówiąc: Ciężki jest los współczesnej kobiety. Musi ubierać się jak chłopak, wyglądać jak dziewczyna, myśleć jak mężczyzna i pracować jak koń?

Podczas wystąpienia przedstawimy efekty wielomiesięcznych poszukiwań esencji tożsamości polskich kobiet w ramach projektu Świat Kobiet. Potwierdziłyśmy, że typowa Polka nie istnieje, a źródłem różnic nie jest miejsce zamieszkania, wiek i wykształcenie – ważniejsze są postawy wobec świata, pragnienia i lęki. Polskie kobiety mają skrajnie różne aspiracje, potrzeby, wizje kobiecości i sposoby na potwierdzanie własnej wartości. Spróbujemy, na podstawie wyników badań pokazać:

  • Jak miewają się współczesne polskie kobiety? Co jest dla nich ważne, czym żyją? Skąd czerpią moc do działania?
  • Jaki jest ich stosunek do równouprawnienia i tradycyjnych ról płciowych, co zmienia w ich życiu macierzyństwo? Czy polskie kobiety wierzą, że mężczyźni kochają zołzy, czy dalej kroczą ścieżką wytyczoną przez stereotyp Matki Polki?

Więcej o Prelegentach

prof. dr hab. Anna Dąbrowska (Akademia) – pracownik Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, kieruje Katedrą Badań Zachowań Konsumentów. Swoje zainteresowania badawcze koncentruje wokół rynku usług (liberalizacji rynku usług, e-usług), konsumpcji towarów i usług w gospodarstwach domowych, zachowań konsumentów na rynku towarów i usług, ochronie i edukacji konsumentów. Współautorka najnowszej monografii poświęconej tematyce singli: Zachowania konsumpcyjne singli w Polsce.

dr Adrian Lubowiecki-Vikuk (Akademia) pracownik badawczo-dydaktyczny. Interesuje się konsumpcją usług turystycznych, sportowo-rekreacyjnych i medycznych różnych środowisk społecznych. Analizuje trendy na rynku turystyki medycznej w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Jest współautorem najnowszej monografii poświęconej tematyce singli: Zachowania konsumpcyjne singli w Polsce.

Katarzyna Krzywicka-Zdunek (Praktyka)

Socjolog, Business Unit Director w IQS, od ponad 20 lat zajmuje się badaniami jakościowymi. Specjalizuje się w badaniach różnych grup docelowych – dzieci, młodzieży, a także kobiet. Kieruje jakościowym zespołem badawczym, kocha wyzwania i segmentacje konsumenckie. Zanurzona po uszy w mediach społecznościowych. Liderka projektów Kids Power, Świat Młodych oraz Świat Kobiet – dedykowanego polskim kobietom w wieku 16-65 lat.

Dorota Peretiatkowicz (Praktyka)

Socjolog i psycholog, Dyrektor Syndyków w IQS, w badaniach marketingowych od ponad 20 lat. Specjalizuje się projektach ilościowych, szczególnie dla branży FMCG, usług oraz OTC. Liderka innowacyjnych projektów badawczych Hajp Hunting i Adults Power. Liderka projektu Świat Kobiet – dedykowanego polskim kobietom w wieku 16-65 lat.

Zapraszamy!

Wstęp wolny – wymagana wcześniejsza rejestracja: Formularz

Piąte Seminarium: User Experience – mariaż świata nauki i praktyki

Zapraszamy do intrygującej polemiki, tym razem dotyczącej user experience.

Prawie wszystko jest dziś produktem cyfrowym, a jak nie jest to tak jest traktowane. Dlatego też warto podyskutować o tym:

 

  • Czym jest user experience?
  • Od czego się to zaczęło?
  • Jak można wykorzystać user experience w badaniach naukowych?
  • I jak wykorzystują je praktycy?

Akademię będzie reprezentować:

dr hab. Radosław Mącik, prof. UMCS – doktor habilitowany nauk ekonomicznych w zakresie ekonomii, profesor Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, kierownik Zakładu Badań Marketingowych na Wydziale Ekonomicznym UMCS. Badacz zachowań konsumenckich, w szczególności wpływu technologii informacyjnych i komunikacyjnych na zachowania konsumentów. Konsumenckie aspekty wirtualizacji życia i gospodarki, zastosowań technologii autonomicznych, w tym internetu rzeczy to obszary obecnie prowadzonych badań. Od prawie 20 lat zaangażowany w badania internetowe i metodologiczne aspekty ich wykorzystania. Zarówno w pracy naukowej, jak i w badaniach stosowanych dla przedsiębiorstw i instytucji publicznych, posługuje się zróżnicowanymi technikami badań ilościowych i jakościowych. Autor prawie 150 publikacji naukowych: monografii, artykułów w czasopismach krajowych i zagranicznych. Prywatnie pasjonat lotnictwa i historii techniki.

Po stronie praktyki:

Doniesienia z frontu, o badaniach UX w praktyce:

  • Czym jest UX i dlaczego ważne są w nim badania
  • Czym różnią się badania UX od innego rodzaju badań
  • Kiedy pojawiając się badania w procesie projektowym i jakie można stosować
  • Z poligonu i z frontu - czyli jak chcielibyśmy aby było, a jak jest.

Małgorzata Chomentowska – projektantka UX i badaczem z ponad 7 letnim doświadczeniem. Żartobiwie uważa iż zajmuje się godzeniem wymagań biznesu i IT z potrzebami użytkowników. W swojej ścieżce kariery miała przyjemność współpracować zarówno ze startupami jak i znanymi markami tj. Agora, Alior Bank SA, mBank, Play, Pekao S.A., Samsung,  czy BNP Paribas. Wykładowca w szkole Coderslab na kierunku Digital UX. Aktywny członek Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Po godzinach miłośniczka psów i narciarstwa zjazdowego.

Zapraszamy!

Wstęp wolny – wymagana wcześniejsza rejestracja: Formularz