Ir al contenido principal

Visor de contenido web Visor de contenido web

Skip banner

Visor de contenido web Visor de contenido web

Program cyklu seminariów "Praktyka nauce. Nauka praktyce"

Seminarium Inauguracyjne: Badania marketingowe – inwestycja, która się zwraca

Zapraszamy na dyskusję wokół tematyki:

Badania marketingowe – inwestycja, która się zwraca.

Badania marketingowe są dziś powszechnym elementem wspierającym decyzje biznesowe organizacji, składającym się na budowanie silnej marki. Z jednej strony organizacje wykorzystujące badania ufają „tradycyjnym” metodom badawczym, nierzadko są do nich przywiązane, z drugiej – chciałyby doświadczyć czegoś nowego, świeżego, pozyskać dane w sposób dla nich atrakcyjny i angażujący. W związku z tym rynek badań zmienia się oferując nowe techniki i narzędzia, tworząc nową jakość.

Pierwsze spotkanie cyklu przybliży różne podejścia do badań marketingowych, łączenie technik i narzędzi i efekty jakie to przynosi organizacjom w kontekście rozwoju biznesu.

Podczas prezentacji zostaną przybliżone następujące zagadnienia:

  • Jak dobrze zaprojektować badanie, aby przybliżyć klienta do realizacji celów biznesowych?
  • Jakie techniki i narzędzia warto stosować w różnych typach projektów i co z tego wynika?
  • Analiza, raport i co dalej?
  • Dobre i złe praktyki.

Prezentacja wsparta będzie studium przypadku. 

Prelegent: Katarzyna Haczewska-Wierzbicka – badaczka z 14 letnim doświadczeniem i facylitatorka warsztatów.

Kierowała jakościowym zespołem badawczym w IQS, gdzie liderowała projektom syndykatowym poświęconym generacji Y i Z.

Obecnie, jako manager w zespole Brand Strategy & Consumer Research, odpowiada za badania jakościowe w Deloitte Polska oraz wspiera przekuwanie insightów konsumenckich w strategie marek oraz wzmacnianie biznesu klientów.

Zapraszamy

Wstęp wolny – wymagana wcześniejsza rejestracja.

Drugie Seminarium: ŚLADAMI INTERNAUTÓW, czyli jak badać digital footprints

Zapraszamy na dyskusję wokół tematyki:

ŚLADAMI INTERNAUTÓW, czyli jak badać digital footprints

Codziennie zostawiamy w sieci informacje dotyczące nas i naszych aktywności. Częściowo robimy to świadomie, ale z dużej części pozostawianych przez nas śladów nie zdajemy sobie sprawy.

Prezentacja przybliży:

  • rodzaje danych, jakie pozostawiamy po sobie w sieci,
  • sposoby ich zbierania i analizowania oraz
  • wykorzystywania w celach komercyjnych.

Prelegent: Weronika Niżnik – absolwentka socjologii na Uniwersytecie Warszawskim i podyplomowych studiów z zakresu marketingu i strategii marketingowych w Szkole Głównej Handlowej. Na jednych z zajęć poświęconych analizie danych otrzymała propozycję pracy w IRCenter, gdzie od 6 lat zajmuje się prowadzeniem badań marketingowych. Członkini Polskiego Towarzystwa Socjologicznego oraz Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Wykładowca na podyplomowych studiach na SWPS na kierunku Social Media – marketing w mediach społecznościowych. Prelegentka na spotkaniach i konferencjach branżowych, m.in. Forum IAB, Czwartki Social Media, TweetUP Polska. Autorka artykułów w magazynach Marketing Online oraz Marketing w Praktyce.

Zapraszamy

Wstęp wolny – wymagana wcześniejsza rejestracja.

Trzecie Seminarium: MŁODSZY BRAT, UBOGI KUZYN, CZY OBCY – ÓSMY PASAŻER NOSTROMO? Jakościowe badania rynku i opinii a badania jakościowe w nauce

Zapraszamy na dyskusję wokół tematyki:

MŁODSZY BRAT, UBOGI KUZYN, CZY OBCY – ÓSMY PASAŻER NOSTROMO? Jakościowe badania rynku i opinii a badania jakościowe w nauce

Komercyjne i naukowe badania jakościowe. 

  • Ile mają ze sobą wspólnego?
  • Co je różni?
  • Czego jedne mogą nauczyć się od drugich?
  • Jak fazy naukowych badań jakościowych (Denzin i Lincoln, autorzy „Metod Badań Jakościowych” z 2009 wyróżniają ich aż siedem) mają się do tego, co praktykuje się dziś w komercyjnych firmach badawczych?
  • Jak ma się Metodologia Teorii Ugruntowanej do badań komercyjnych?
  • Jakie są dylematy etyczne komercyjnych badań jakościowych i jak radzą sobie z nimi badacze rynku?

Prelegent: Katarzyna Archanowicz-Kudelska – Psycholog społeczny i ekonomiczny – UW i Uniwersytet SWPS. Badaczka jakościowa z ponad 10 letnim stażem i trenerka warsztatów (absolwentka Szkoły Trenerów Ośrodka Intra).

Pracowała w firmach badawczych: CASE, 4PResearch Mix i GfK Polonia, gdzie przez 7 lat kierowała zespołem badań jakościowych. Zajmuje się prowadzeniem warsztatów z umiejętności miękkich z elementami dramy stosowanej, konsultowaniem badań jakościowych oraz uczeniem studentów. W czasie swojej kariery zawodowej współpracowała z wielkimi korporacjami, małymi firmami i instytucjami pozarządowymi.

W 2017 obroniła pracę doktorską na temat badaczy jakościowych i komercyjnych badań rynku i opinii.​

Zapraszamy

Wstęp wolny – wymagana wcześniejsza rejestracja.

Czwarte Seminarium: Online w badaniach – możliwości i ograniczenia

Zapraszamy na dyskusję wokół tematyki:

Online w badaniach – możliwości i ograniczenia,

która tym razem będzie prowadzona z uwzględnieniem różnych doświadczeń i punktów widzenia.

Pierwsze wystąpienie: Zastosowanie online w badaniach ilościowych i jakościowych

Badania online znacząco rosną na rynku badań. Czas staje się coraz droższym elementem badań. Sprawia to, że zarówno Klienci, jak i respondenci wolą spotkać się w wirtualnej rzeczywistości, gdzie w dogodnym dla siebie momencie zajmą się poruszanym tematem. Nie bez znaczenia staje się popularność Internetu i wszelkich mobilnych urządzeń. Dziś znacząca część ludzi będących w grupie zainteresowań marketerów to osoby będące w zasięgu kilku metrów od swojego smartfonu. Daje to szansę na szybkie informacje i reakcje z momentu przeżywania danego doświadczenia – autentyczne i świeże. Możliwość dotarcia do ludzi szybko, w odpowiednim dla nich momencie, a także w wybranych miejscach uwalnia nas badaczy od układania badań w wygodnych regionach z racji na dojazd – badanie online można robić wszędzie na terenie całej Polski, a także poza nią.

Możliwości jakie dają dzisiejsze aplikacje – rozmowy na żywo, nagrywanie odpowiedzi  na kamery – to wszystko sprawia, że możemy poczuć się prawie tak, jakbyśmy byli z respondentem w jego miejscu życia. Daje to dodatkowe dane do analizy.

A jak to można zrobić? Zapraszamy na spotkanie, na którym przedstawimy:

  • trochę danych statystycznych na temat rozwoju online w Polsce i na świecie,
  • zastosowania badań ilościowych online (m.in. przegląd narzędzi, czego unikać),
  • zastosowania badań jakościowych online na przykładzie Bulletin Board Discussion.

Prelegentki: 

Monika Gardzińska – Ekonomistka po SGH ze specjalizacją w badaniach marketingowych. Specjalizuje się w badaniach jakościowych – pracuje jako moderator i analityk od ponad 20 lat. W latach 2002–2010 kierownik zespołu jakościowo-ilościowego w IQS and Quant Group. Obecnie najczęściej realizuje badania hybrydowe – łączące badania jakościowe i ilościowe. Od 2010 tworzy butik Spotlight Research. Członek ESOMAR.

Monika Kunkowska – Socjolog z wykształcenia, badacz i marketer z doświadczenia. W badaniach od 1998 roku. Swoje doświadczenie zdobywała nie tylko w pracy w agencjach badawczych (AC Nielsen, CRI, Kinoulty Research), ale także w działach marketingu w branży FMCG. Od 2011 współtworzy butik badawczy Spotlight Research, gdzie jest odpowiedzialna za badania ilościowe.

Drugie wystąpienie: Praktyczne aspekty prowadzenia badań jakościowych online za pomocą dedykowanych społeczności badawczych (MROC)

Podczas prezentacji zostaną przybliżone następujące zagadnienia:

  • możliwości technologiczne,
  • aplikowalność w różnych problemach biznesowych,
  • sposoby analiz zebranych zdanych,
  • metody rekrutacji i wynagradzania członków społeczności,
  • case studies.

Prelegent: Piotr Idzik – Managing Director w MASMI Poland. Od ponad 10 lat profesjonalny badacz rynku. W MASMI od roku 2009, od 5 lat w roli kierującego polskim biurem.

Poprzednie doświadczenia zbierał w Polsce (TNS OBOP) i zagranicą (GfK Ukraine). Zrealizował dziesiątki badań w kraju i regionie CEE. Członek Polskiego Towarzystwa Rynku i Opinii i ESOMAR.

Ukończył studia wyższe w obszarach socjologii, marketingu i zarządzania oraz stosunków międzynarodowych.

Za cel zawodowy stawia sobie uprzyjemnianie badań trzem głównym zaangażowanym grupom: klientom, respondentom i badaczom. Z chęcią łączy badania offline z nowoczesnymi metodami badawczymi.

Zapraszamy

Wstęp wolny – wymagana wcześniejsza rejestracja.

Piąte Seminarium: O danych w różnych odsłonach – jakie dane pozyskujemy z badań shopperowych oraz jak atrakcyjnie zaprezentować dane z badań marketingowych

Zapraszamy na dyskusję wokół tematyki:

O danych w różnych odsłonach – jakie dane pozyskujemy z badań shopperowych oraz jak atrakcyjnie zaprezentować dane z badań marketingowych,

którą poprowadzi doświadczone grono praktyków.

Pierwsze wystąpienie: JAK MIERZYĆ ZACHOWANIA KONSUMENTÓW W SKLEPIE. Przegląd badań shopperowych

Badanie shopperowe są bardzo ważną częścią badań marketingowych. Pozwalają zrozumieć cały kontekst decyzji zakupowych podejmowanych bezpośrednio przy półce sklepowej. Dzięki nim producenci i detaliści mogą poznać jakie są motywacje i potrzeby konsumentów, które wpływają na wybór sklepu i konkretnej marki na półce. Jakie czynniki na terenie sklepu mogą skutecznie wpływać na zmianę decyzji zakupowych, bądź wywołać zakup impulsowy. Dlaczego niektóre promocje dobrze działają, a inne nie są zauważane przez shopperów. 

Podczas wystąpienia zostanie przybliżony słuchaczom obszar badań shopperowych, stosowane metody badawcze (zwłaszcza pomiary pasywne – path tracking, eye tracking, obserwacja) oraz rodzaje informacji, które takie badania dostarczają.

Badania shopperowe są dopasowane do całego procesu zakupowego shoppera, dlatego w oparciu na występujących w nim etapach przedstawione będą:

  • planowanie zakupów, potrzeby i motywatory shopperów,
  • wybór sklepu,
  • nawigacja w sklepie i czynniki aktywujące shoppera w sklepie,
  • zachowanie przy półce – cena, promocja, asortyment,
  • satysfakcja z zakupów.

Treści zostaną wsparte przykładami badań oraz wynikającymi z nich rekomendacjami.

Prelegent: Artur Czajka –  z wykształcenia psycholog społeczny (Uniwersytet Warszawski), z badaniami rynku związany od 1994 roku.

Pracował na wszystkich szczeblach działalności badawczej – jako ankieter, badacz, konsultant, kierownik projektu, senior research manager, kierownik zespołu badawczego.

Specjalizuje się w badaniach konsumenckich, zwłaszcza w badaniach rynku FMCG. Ekspert w zakresie badań zachowania polskich konsumentów i shopperów oraz rynku detalistów w Polsce. W latach 2012–2015 Członek i Przewodniczący Komisji Odpowiedzialności Zawodowej (KOZ) przy Zarządzie OFBOR. Członek PTBRiO. Od 3 lat zaangażowany w Program Mentorski PTBRiO i OFBOR – zbadaj.to. Prelegent na kongresach branżowych PTBRiO oraz konferencjach (Poland & CEE Retail Summit, Kongres PTBRiO, Forum FMCG, Forum „Marketing to Silver Generation” i wiele innych).

Drugie wystąpienie: O sztuce prezentowania wyników badań i wizualizacji danych

Liczby nie mówią same za siebie, niestety. Nawet najlepiej przeprowadzone badanie, pełne interesujących wyników i wniosków może przejść bez echa, jeżeli w niewłaściwy sposób zostaną one opowiedziane. Może być jeszcze gorzej: świadome bądź nieświadome błędy przy wizualizacji danych mogą prowadzić do całkowicie fałszywych wniosków. Dlatego warto poświęcić należytą uwagę prezentacji czy raportowi, który wieńczy cały proces badawczy.

Podczas wystąpienia Uczestnicy zapoznają się z rozwiązaniami poprawiającymi atrakcyjność i czytelność prezentacji, usprawniającymi proces komunikowania informacji i zwiększającymi perswazyjność przekazu. Poznają dobre praktyki i inspirujące przykłady wizualizacji danych oraz najczęściej popełniane błędy, utrudniające sprawną i intuicyjną interpretację wykresów. Poznają narzędzia, które uczynią prezentacje ciekawszymi i ładniejszymi.

Prelegent: Adam Polasz – dyrektor badań i analiz w pracowni analityczno-strategicznej One Eleven. Prelegent wielu konferencji branżowych, wykładowca akademicki i szkoleniowiec.

Od kilkunastu lat zajmuje się badaniami marketingowymi. Prezentacje i raporty odbierane liczy w tysiącach, osobiście wykonane i zaprezentowane – w setkach.

Współautor „Raportu Idealnego” – opracowania nt. dobrych praktyk w raportowaniu wyników badań. Zwycięzca konkursu Lőkösháza Award (2014) na najlepszą niestandardową wizualizację danych.

Po godzinach domorosły stolarz i cieśla.

Zapraszamy

Wstęp wolny – wymagana wcześniejsza rejestracja.

Szóste Seminarium: Badacz i analityk jako tłumacz wiedzy i danych

Pierwsze wystąpienie: Tajniki analizy danych

Dzisiejsi marketerzy są coraz bliżej świętego Graala marketingu: kompletnej, głębokiej i pewnej wiedzy o konsumentach wynikającej z dostarczonych danych. Nie wszyscy jednak mamy wystarczające kompetencje do tego, aby te dane uporządkować: odpowiednio zebrać (lub zidentyfikować miejsce ich przechowywania), połączyć, wyczyścić i przeanalizować. Dzieje się tak najprawdopodobniej dlatego, że umiejętności te wydają się być dość odległe od biznesu lub wybiegają poza komfortowe pole znajomych wskaźników i wyuczonych na nie reakcji. Skutkuje to wykluczaniem działów analiz z wewnętrznych rozmów strategicznych dla przedsiębiorstw lub udawaniem, że decyzje podejmowane są w oparciu o dane, a tak naprawdę są nimi co najwyżej inspirowane.

Podczas wystąpienia jego uczestnicy i uczestniczki dowiedzą się:

  • kim są analitycy oraz analityczki danych,
  • jak analiza danych ma się do badań rynkowych/marketingowych,
  • jakie są etapy analizy danych,
  • jakie są najczęstsze błędy oraz pułapki w analizie danych,
  • do jakich wniosków dojść można po analizie danych, do których nie dojdziemy na podstawie badań,
  • co nas czeka w (niedalekiej) przyszłości.

Prelegent: Kuba Piwowar – analityk, od 10 lat w Google, obecnie prowadzi Insights Team, zespół odpowiedzialny za dostarczanie polskim biznesom wiedzy o konsumencie cyfrowym i trendach rynkowych. Członek PTBRiO, zaangażowany także w programy równościowe (diversity & inclusion). Wcześniej doświadczenie zdobywał w TNS oraz w Discovery Media.

Absolwent socjologii na Uniwersytecie SWPS, podyplomowych studiów Gender Studies w IBL PAN, historii sztuki w Collegium Civitas oraz Marketing Academy w The Wharton School na University of Pennsylvania. Doktorant Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich na Uniwersytecie SWPS, gdzie z perspektywy kulturoznawczej zajmuje się tematyką algorithmic fairness.

Drugie wystąpienie: O przekładzie wiedzy na działania

W trakcie wystąpienia zostanie przedstawione, w jaki sposób badania marketingowe osadzić w realiach przydatności dla organizacji (rynkowej, pozarządowej, publicznej). Uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się ze sposobami na:

  • zaangażowanie decydentów i użytkowników wyników w proces pozyskiwania wiedzy,
  • dobieranie stopnia i sposobu ucyfrowienia badań w zależności od potrzeb tematu,
  • zastosowanie technik badawczych w rozmowach biznesowych,
  • stosowanie modeli marketingowych do implementacji wiedzy w instytucji kultury,
  • używanie terenowych znalezisk do budowania przystępnych rekomendacji,
  • korzystanie naukowych narzędzi analitycznych do stworzenia wyrazistego przekazu.

Prelegentki:

Katarzyna Zaniewska – antropolożka współczesności (ISNS UW), badaczka marketingowa. Od dziesięciu lat tworzy projekty badawcze dla marek, instytucji państwowych i organizacji pozarządowych.

Obecnie odpowiada za perspektywę konsumentów w procesach strategicznych dla marek LOTTO jako Główna Specjalistka ds. Badań. Autorka raportu "Katalog Kompetencji Cyfrowych małych firm” dla Google Polska w ramach współpracy z Centrum Cyfrowym. Jako członkini PTBRiO współorganizuje kolejne edycje konkursu stażowego dla młodych badaczy – zbadaj.to 

Najchętniej zajmuje się szukaniem wniosków racjonalizatorskich i badaniami kompetencji kulturowych na styku online i offline.

Aleksandra Sosińska – socjolożka (IFIS UG), od 2004 roku zajmująca się badaniami rynku.

Przez 10 lat praktykująca po stronie agencji badawczych IQS oraz Nielsen prowadząc projekty jakościowe i ilościowe.

Od 4 lat zajmuje się standardowymi i niestandardowymi wyzwaniami badawczymi w T-Mobile Polska.  

Ostatnio zaangażowana w projekt reportersko-badawczy Światła Małego Miasta, którego celem było zbadanie i opisanie życia codziennego w najmniejszych polskich miasteczkach.